Acupuncture - Terapi Alternatif Sakit Bantuan

Acupuncture - Terapi Alternatif Sakit Bantuan

Sejak Acupuncture masa lalu jauh, perubatan Cina tradisional telah digunakan di negara-negara Asia sebagai salah satu pilihan yang paling boleh dipercayai untuk melegakan kesakitan. Di negara-negara seperti India, Jepun, China, Vietnam dan Tibet akupunktur digunakan untuk merawat pelbagai penyakit dan keadaan fizikal. Di Amerika Syarikat, hari ini, akupunktur telah dikira sebagai pelengkap Perubatan alternatif (CAM) dan digunakan untuk melegakan pelbagai keadaan fizikal, termasuk artritis yang teruk, sakit leher dan sakit belakang.

Sejarah terawal didokumenkan akupunktur menunjukkan sejarah yang kaya, sejak hampir 5000 tahun dan kaya dengan warisan yang kaya dengan ubat oriental. Jarum akupunktur kemudiannya diperbuat daripada batu, tulang dan logam dan telah banyak digunakan dalam mengubati pelbagai penyakit dan penyakit. Walau bagaimanapun, rawatan tradisional ini telah mengembara jauh untuk memenuhi keperluan era ini. Batu, logam atau tulang jarum kini telah digantikan dengan guna, jarum steril dan rawatan yang kini merupakan salah satu alternatif yang paling digemari untuk harapkan.

Tujuan terapi akupunktur adalah untuk meningkatkan kesihatan dan mengurangkan kesakitan itu perspektif yang kesihatan yang pandangan ahli akupunktur adalah berdasarkan tiga konsep utama seperti, tenaga penting, keseimbangan bertenaga dan ketidakseimbangan bertenaga. Akupunktur yang mempengaruhi kesihatan dan penyakit dengan merangsang kawasan-kawasan tertentu yang terletak di seluruh badan. Semasa terapi jarum kecil diletakkan oleh itu di kawasan akutekanan seperti kaki, lengan, bahu dan juga di ibu jari kaki. Kadang-kadang rasa tidak selesa dirasai untuk tempoh yang singkat selepas memasukkan jarum bagaimanapun sebaik sahaja jarum berada di tempat paling sabar berehat dan juga tidur sepanjang tempoh proses.

Panjang, kekerapan dan jumlah rawatan akupunktur biasanya berbeza dan secara umumnya kes tertentu. Jenis-jenis akupunktur juga berbeza-beza bergantung kepada keterukan penyakit.

Akupuntur tradisional, yang menggunakan nipis, jarum steril yang dimasukkan di lapisan atas kulit, adalah salah satu jenis yang paling biasa daripada proses akupunktur. Ahli terapi akan memilih setiap titik akupunktur dengan penjagaan yang besar untuk mendapatkan manfaat maksimum. Kerana setiap titik akupunktur dirangsang dengan jarum, tersumbat dikeluarkan dan proses penyembuhan bermula.

Selain daripada bentuk tradisional ini, akupunktur terapi laser juga telah dibangunkan sebagai salah satu teknik paling maju dalam proses penyembuhan purba ini. Di sini rasuk laser inframerah rendah memberi tumpuan kepada setiap satu daripada acupoints untuk mendapatkan manfaat kesihatan.

Manfaat kesihatan rawatan akupunktur adalah manifold dan dikenali untuk melegakan penyakit berikut:

- Akupuntur dapat melegakan banyak gejala menopause.
- Dengan merangsang beberapa kawasan akutekanan rawatan yang boleh membantu dalam menangani kebimbangan dan kemurungan.
- Ketagihan dan sakit fizikal juga diuruskan oleh rawatan akupunktur.

Dalam akupuntur AS sering digunakan dalam keadaan seperti artritis, sakit kepala, kecederaan olahraga, pos kesakitan pembedahan dan juga digunakan dalam merawat rawatan gangguan fikiran seperti badan, keletihan yang kronik, kebimbangan, sindrom usus, tekanan darah tinggi dan insomnia.

Dalam beberapa dekad yang lalu, akupunktur telah menjadi salah satu prosedur rawatan yang paling popular di seluruh dunia. Dikira sebagai kesan sampingan selamat dan pilihan rawatan percuma, akupunktur kini rawatan alternatif yang dipilih dalam kesakitan penyembuhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar