Mencegah Keasidan Melalui Pemulihan Home

Mencegah Keasidan Melalui Pemulihan Home

Keasidan adalah lebih biasa yang kita ingin percaya. Jika anda melihat iklan yang bercakap tentang menyembuhkan pedih ulu hati, senak dan penyakit refluks gastroesophageal (GERD), keasidan yang boleh menjadi lebih biasa daripada kami ingin nipis. Makan makanan ringan, kurang tidur, perubahan gaya hidup yang drastik dan tekanan kerja yang berkaitan adalah sebab-sebab yang sama untuk perut kita menjalani kegawatan kerana keasidan.

Bagaimanakah keasidan berlaku:

Perut merembeskan asid (HCL) yang membantu dalam proses pencernaan. Asid ini membantu dalam mogok makanan semasa proses penghadaman. Apabila terdapat pengeluaran lebihan asid di dalam perut, ia menyebabkan masalah keasidan dipanggil. Biasanya, terdapat mekanisme perlindungan terhadap asid di dalam perut dan usus, tetapi ketidakseimbangan antara fungsi perlindungan badan dan rembesan asid boleh menyebabkan keasidan.
Gejala keasidan:
Dispepsia: A sakit terbakar atau rasa di bahagian abdomen, yang dicirikan oleh sensasi menikam bergerak melalui usus. Anda boleh mengharapkan untuk mendapatkan rasa kenyang, kembung, kembung perut atau loya.
Panas Jantung: Ini adalah rasa panas di perut dan dada (atau salah seorang daripada mereka) yang disebabkan oleh asid perut yang punggung esofagus.

Bagaimana anda boleh mencegah keasidan:

1. Tidur dengan baik pada masa
2. Elakkan buah-buahan sitrus dan tomato kerana mereka adalah berasid dalam alam semula jadi.
3. Elakkan makanan yang tinggi lemak kerana mereka tidak dicerna dengan mudah dan kekal lebih lama dalam sistem penghadaman.
4. Alahan makanan: jika anda alah kepada makanan tertentu, atau kumpulan makanan, anda boleh menjadi alergi. Jadi, adalah lebih baik untuk mengelakkan makanan tersebut.
5. Kurangkan pengambilan alkohol dan coklat: Makanan yang mengandungi kafein seperti teh atau kopi harus dielakkan dan sebagainya harus alkohol.
6. Dadah Bukan steroid anti-radang (NSAID): Ini boleh menyebabkan keasidan juga. Jadi, anda perlu menyemak dengan doktor anda untuk anti-asid yang bersama-sama dengan ubat.
7. Elakkan minum air antara waktu makan kerana ia mencairkan jus pencernaan yang dihasilkan dalam perut.

Penyembuhan untuk keasidan:

Keasidan boleh diubati dengan perubahan yang mudah dalam gaya hidup dan diet anda:
1. Makan makanan yang sihat yang kaya dengan buah-buahan segar, sayur-sayuran, makanan tinggi serat dan bijirin. Ini akan memastikan bahawa badan anda dipenuhi dengan nutrien penting untuk fungsi optimum badan anda.
2. Meningkatkan pengambilan betik dan nenas: Buah-buahan ini mempunyai enzim pencernaan seperti bromelain dan papain yang membantu dalam penghadaman.
3. Gunakan pudina, jintan putih dan Adas dalam diet anda untuk meningkatkan penghadaman. Ketiga-tiga juga boleh melegakan gas dan masalah kolik.
4. Minum teh pudina dan halia setengah jam sebelum makan untuk merangsang rembesan enzim pencernaan
5. jus Kubis amat disyorkan untuk pedih ulu hati. Kandungan glumatine yang tinggi (saluran penghadaman menggunakan ini asid amino untuk pengeluaran tenaga) adalah sebab mengapa ia begitu berkesan terhadap membakar jantung.
6. Minum susu sejuk; ia boleh menyelesaikan keasidan dalam masa beberapa jam.

Perubahan dalam gaya hidup:

Gaya hidup penuh tekanan sinonim dengan keasidan. Seseorang yang sangat saraf dan emosi terdedah untuk menjadi berasid. Semasa dalam tekanan, badan menghantar tenaga melalui saluran darah untuk meringankan otot dan menghadapi keadaan tertekan. Walau bagaimanapun, tidak ada darah yang cukup untuk mengalir ke arah sistem penghadaman. Oleh itu, penghadaman diperlahankan dan makanan dihadamkan dan jus gastrik kekal lebih lama dalam perut, menyebabkan keasidan. Jadi, ia adalah penting untuk menghilangkan tekanan, senaman, berehat dan melakukan yoga untuk membawa badan belakang untuk mengimbangi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar